Fotowoltaiczne pokrycia dachowe w Niemczech .
Rząd federalny – wciąż sceptyczny wobec fotowoltaicznych zadaszeń autostrad , kanałów i linii kolejowych
Według Federalnego Ministerstwa Gospodarki studia wykonalności i redukcja kosztów takich systemów są nadal wymagane, zanim uszczelnione obszary będące własnością rządu federalnego będą mogły zostać pokryte fotowoltaiką. Dlatego też planowana poprawka EEG skupia się początkowo na fotowoltaice rolniczej i systemach dachowych, jak widać z odpowiedzi na wniosek skierowany do rządu federalnego.
Obecnie toczy się wiele dyskusji na temat wykorzystania powierzchni uszczelnionych do generacji fotowoltaicznej. Również sektor publiczny powinien dawać dobry przykład, jeśli chodzi o ekspansję fotowoltaiki w kraju. Członek parlamentu CDU Oliver Vogt zapytał rząd federalny, czy zamierzają pokryć systemami fotowoltaicznymi zamknięte obszary będące własnością rządu federalnego, takie jak autostrady, kanały lub linie kolejowe, aby umożliwić dwukrotne wykorzystanie tych obszarów.
W krótkim okresie prawdopodobnie tak się nie stanie, jak można wyczytać z odpowiedzi. „Systemy fotowoltaiczne nad autostradami, kanałami czy liniami kolejowymi nie zostały jeszcze wdrożone ani przetestowane w Niemczech” – pisze w odpowiedzi dla posłów sekretarz stanu w Federalnym Ministerstwie Gospodarki i Ochrony Klimatu Patrick Graichen. „W przypadku takich systemów należy najpierw sprawdzić wykonalność techniczną, długoterminową użyteczność i wreszcie efektywność kosztową i potencjał przyszłej redukcji kosztów, na przykład w kontekście studiów wykonalności lub projektów demonstracyjnych, przed szerokim Model finansowania oparty na odnawialnych źródłach energii jest zakotwiczony na przykład w ustawie o odnawialnych źródłach energii” – kontynuuje Graichen.
Istnieją już projekty pilotażowe w Niemczech i innych krajach europejskich, w których takie konstrukcje są testowane. Na przykład w Badenii-Wirtembergii Fraunhofer ISE i jej partnerzy testują fotowoltaiczny dach nad autostradą. W Szwajcarii Energy Pier wdraża również pierwsze systemy pilotażowe składające się z połączonych elektrowni fotowoltaicznych i wiatrowych nad autostradą. Z kolei w Hiszpanii jest bardzo
Megawat fotowoltaiczny do pokrycia. Projekt został zatwierdzony jesienią ubiegłego roku. Projekt badawczy rozpoczął się w Niemczech pod koniec zeszłego roku. W ten sposób TÜV Rheinland bada potencjał systemów fotowoltaicznych na liniach kolejowych i na liniach kolejowych, dzięki czemu energia słoneczna mogłaby być dostarczana bezpośrednio do sieci kolejowej.
Vogt zapytał również rząd federalny, czy te opcje fotowoltaicznych pokryć dachowych nie powinny mieć pierwszeństwa przed systemami fotowoltaicznymi w rolnictwie i na otwartej przestrzeni, aby zapewnić bezpieczeństwo żywnościowe w kraju. W tym zakresie Federalne Ministerstwo Gospodarki powołuje się na planowaną nowelizację EEG, w której do prawa zostaną włączone systemy fotowoltaiczne parkingowe, rolnicze i pływające. „Wykorzystanie wspomnianych wyżej zamkniętych obszarów federalnych do energii słonecznej przyczyniłoby się do bezpieczeństwa żywnościowego tylko wtedy, gdyby obszary rolne nie były wykorzystywane przynajmniej w takim samym stopniu do systemów fotowoltaicznych na otwartej przestrzeni”, kontynuuje. Właśnie dlatego agrofotowoltaika, wraz z systemami dachowymi, stanowi „ważny przedmiot poprawki EEG”.
Więcej informacji: